Arrow
Arrow
Slider

Jak się promować?

Jak się promować?
Marketing osobisty dla każdego

jak się promować monikagawanowska

CZY KAŻDY POWINIEN SIĘ PROMOWAĆ?

Często spotykam się z przekonaniem, że autopromocja jest formą sprzedaży własnego potencjału. Chociaż dla mnie to sformułowanie ma pozytywny wydźwięk, to dla wielu – wręcz przeciwnie – świadczy o przeroście ego, narcyzmie a nawet bywa nieetyczne.

Oczywiście, mogę mieć nadzieję, że w końcu ktoś dostrzeże moje umiejętności, że klient sam się do mnie zgłosi, ale czy taka skala rozpoznawalności mnie satysfakcjonuje? Czy mam tyle czasu i środków, żeby czekać i nie wykonywać żadnych działań promocyjnych? Czas jest cenny. Dla mnie kluczowe jest jego efektywne wykorzystanie. Dlatego uważam, że warto zacząć systematycznie poszerzać granice swojego pudełka komfortu, by jednocześnie pozostać w zgodzie z własnymi wartościami i osiągnąć zamierzony np. komunikacyjny cel poprzez zastosowanie pewnych marketingowych praktyk.

zACZYNAJ OD DLACZEGO

Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania promocyjne, zadaj sobie podstawowe pytania:

  • Dlaczego to robisz?

  • Po co ci promocja?

  • Co cię motywuje?

 

Zanim podejmiesz decyzję dotyczącą wyboru konkretnych sposobów autopromocji, zadaj sobie kilka kolejnych pytań:

  • Jaki cel chcesz osiągnąć?

  • Czy masz odpowiednie zasoby, by zrealizować akurat ten pomysł?

  • Czego będziesz potrzebować?

  • Jakie ryzyka są z nim związane?

  • Jakie konsekwencje (pozytywne i negatywne) mogą się z nim wiązać i czy jesteś gotów ponieść te konsekwencje?

  • Czy jest lepszy sposób?

 

I przede wszystkim:

  • Czy to, co zamierzasz zrobić jest zgodne z twoimi wartościami?

Autentyczność

Pamiętajmy, że kluczowym czynnikiem sukcesu marki osobistej jest autentyczność. Wbrew temu, co głoszą niektórzy tzw. liderzy opinii, marka osobista nie polega na kreacji wizerunku, tworzeniu alter ego oderwanego od osobowości danej osoby a autopromocja jest tylko jednym z narzędzi.

Uważam, że marketing osobisty jest dla każdego. Odpowiedź na pytanie o kluczowe wartości pomoże nam wskazać granice i wytyczyć kierunki naszej działalności, które dla każdego są kwestią indywidualną, podobnie jak dobór autopromocyjnych technik.

22 maja 2018 roku podczas konferencji infoShare 2018 Rahim Blak zadebiutował z Personalnym Tokenem Rahim Coin. Niedługo później ogłosił, że stan jego zdrowia powinien być znany jego inwestorom, dlatego na stronie internetowej będzie publikował aktualne wyniki badań. Dla mnie było to przekroczenie granicy. Ale to czy ktoś zakwalifikuje takie działanie jako „przekroczenie granicy” zależy od tego, jakimi wartościami się kieruje.

Dawid Podsiadło jest świetnym przykładem na to, że introwertyk może się promować w sposób wyważony i autentyczny. Niedawno udzielił wywiadu Jarosławowi Kuźniarowi, w którym na pytanie:

– No jak tam było na tej Islandii?

Odpowiedział:

– Kiepsko.

On jest jaki jest. Mówi tak jak mówi. Powoli. Nie dba o „krępujące chwile milczenia”, ale też nie owija w bawełnę. Jego sukces jest zadziwiający. Śmiem twierdzić, że jego autentyczność (którą zresztą widać od występów w programie X Factor) jest kluczowym czynnikiem sukcesu jego marki i potwierdza tezę, którą zawarłam w mojej książce. (Przeczytaj mój #mocnopiątkowy wpis na ten temat)

CZY AUTOPROMOCJA JEST DLA CIEBIE?

Poniżej znajdziesz listę przykładowych działań marketingowych, które możesz wykorzystać w autopromocji.

Ta lista przyda ci się, jeśli:

  • szukasz nowych odbiorców twojej marki osobistej,

  • chcesz pozyskać nowych klient inwestując niewiele ponad swój czas,

  • masz potrzebę pokazać światu swój potencjał,

  • dbasz o swój wizerunek i o swoją reputację,

  • potrzebujesz nowych sposobów na promowanie siebie i własnych umiejętności,

  • szukasz pracy lub chcesz zmienić obecną na taką, która będzie ci odpowiadać.

jak się promować?

1. Miejsce w sieci. To już w zasadzie standard. To nie wymóg, ale zdecydowanie dobry sposób na wyjście poza regionalne kontakty i dotarcie do nowych odbiorców. Miejsce w sieci, czyli:

      • strona internetowa, np. imienazwisko.pl,

      • blog, np. na bardzo popularnym ostatnio WordPressie,

      • profile w mediach społecznościowych (dobór w zależności od grupy docelowej i celu, który chcesz osiągnąć).

2. Różnorodne publikacje:

      • w prasie,

      • książki/ e-booki/ audiobooki,

      • podcasty,

      • wywiady,

      • artykuły w portalach internetowych,

      • posty gościnne na blogach,

      • artykuły sponsorowane (jeśli dysponujesz budżetem).

3. Elementy identyfikacji wizualnej:

      • stosowanie tej samej gamy kolorystycznej w publikacjach, na stronie www itp.,

      • logo (osoba również może posiadać logo, np. doktor Sergiusz Trzeciak),

      • strój, np. czerwone szpilki jako znak rozpoznawczy (więcej przeczytasz w artykule „Czym jest dress code i czy jeszcze istnieje?”),

      • prywatna wizytówka,

      • dokumenty, broszury, prezentacje przygotowywane w oparciu o ustaloną gamę kolorystyczną.

4. Konferencje/ wydarzenia:

      • uczestnictwo/ prelekcja/ networking,

      • organizacja,

      • partnerstwo/ sponsoring/ patronat/ wsparcie organizacyjne.

5. Działalność charytatywna

6. Prezentowanie kluczowych wartości, np. rodzina, work-life balance

7. Dobre zdjęcia/ grafiki: dobre, ale również autentyczne. Pamiętaj, że to jak jesteś postrzegany online powinno być spójne z wizerunkiem offline.

8. Dzielenie się wiedzą i pasją w formie:

      • tekstów,

      • filmów,

      • transmisji na żywo.

9. Rekomendacje:

      • na stronie www (np. w formie zakładki „Opinie”),

      • na LinkedIn (rekomendujący musi być użytkownikiem tego medium społecznościowego),

      • pisemne,

      • wspominanie/ oznaczanie w postach.

REKOMENDACJE

Rekomendacje w każdej formie polecam gromadzić w jednym miejscu, zapisywać, za zgodą rekomendującego udostępniać i dzielić się w mediach społecznościowych. Listy referencyjne udzielone pisemnie warto wskanować. Posty, w których zostaliśmy oznaczeni i poleceni warto udostępniać, komentować i polecać. Dobrze jest zrobić printscreena i zachować w folderze na dysku.

To tylko niektóre z form autopromocji. Wybierz te najbardziej odpowiednie dla siebie. Jeśli masz ciekawe pomysły na to, jak jeszcze można się promować, podziel się nimi w komentarzu.

JAK BUDOWAĆ MARKĘ OSOBISTĄ NA LINKEDIN MONIKAGAWANOWSKA

KIM JESTEM?

Strategiem marki, certyfikowanym trenerem i coachem biznesu, autorką książki „Marka osobista bez tajemnic. Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery” oraz e-booka, będącego syntezą doświadczeń związanych z wydaniem i promocją własnej publikacji „Jak napisać książkę i zaplanować kampanię, która dotrze do pół miliona osób?”. Wspieram marki w rozwoju: współpracuję z przedsiębiorcami, wyższą kadrą menedżerską, osobami indywidualnymi. W swojej pracy przekazuję esencję ponad 12 – letniego doświadczenia w aktywnej sprzedaży osobom, które chcą efektywnie zaprezentować swój potencjał, stać się rozpoznawalnymi zarówno w Polsce jak i na świecie.

Swoją wiedzą dzielę się w trzech projektach: Marka osobista bez tajemnicCzwarty Wymiar Kobiecości oraz Laboratorium Sprzedaży na stronie internetowej www.monikagawanowska.pl oraz www.skutecznymenedzerkariery.pl. W wolnych chwilach czytam, gram na gitarze i fotografuję warte uwiecznienia chwile.

monikagawanowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *