Czym jest design thinking?
Design Thinking to metoda pracy warsztatowej i podejście do rozwiązywania problemów, które skupia się na kreatywnym procesie projektowania rozwiązań, z naciskiem na potrzeby użytkowników. Oto główne elementy Design Thinking:
- Empatia: Pierwszym krokiem w Design Thinking jest zrozumienie potrzeb i perspektyw użytkowników.
- Definiowanie problemu: Po zrozumieniu perspektyw użytkowników, następnym krokiem jest precyzyjne sformułowanie problemu, który ma być rozwiązany.
- Generowanie pomysłów: Design Thinking zachęca do otwartego i kreatywnego myślenia. W tym etapie uczestnicy warsztatu generują różnorodne pomysły na rozwiązanie problemu.
- Prototypowanie: Po wybraniu najlepszego pomysłu lub pomysłów następuje etap tworzenia prototypów. Prototypy są wczesnymi wersjami rozwiązania, które pozwalają na przetestowanie i iterację przed pełnym wdrożeniem.
- Testowanie: Ostatni etap polega na testowaniu prototypów w środowisku użytkownika.
Korzyści płynące z metody design thinking
Design Thinking to elastyczna metoda, która może być stosowana w różnych dziedzinach, od projektowania produktów i usług po rozwijanie strategii biznesowych. Jest to podejście, które skupia się na rozwiązywaniu problemów z perspektywy użytkownika, promuje innowację i iteracyjne doskonalenie projektów.
Świetnie sprawdza się jako kreatywna metoda pracy nad rozwiązaniem problemów zarówno dla klienta zewnętrznego organizacji, jak i dla klienta wewnętrznego (pracowników).
W efekcie udziału w warsztatach zyskasz:
- umiejętność pracy warsztatowej nad niemalże każdym problemem w organizacji,
- zestaw ćwiczeń do wykorzystania przy projektowaniu procesów rozwojowych,
- narzędzie ułatwiające prowadzenie spotkań, planowanie procesów rozwojowych,
- metody pracy angażujące w pełni uczestników w tworzenie rozwiązań.
Korzyści dla organizacji:
- wzrost efektywności pracy zespołów oraz skrócenie czasu poświęconego na rozwiązywanie problemów,
- oszczędność kosztów: projektujesz rozwiązania, które mają sens biznesowy i nie tracisz pieniędzy na takie, które go nie mają,
wzrost kreatywności zespołów,
- nastawienie na innowacje,
- nowe gotowe do testowania lub wdrożenia pomysły.
Kiedy wybrać design thinking?
Design thinking to jedna z metod pracy warsztatowej. Ze względu na swój praktyczny charakter i zorientowanie na dostarczenie rozwiązań do omawianego wyzwania, cechuje się niezwykłą skutecznością, jednocześnie bardzo mocno angażując zespół.
Sytuacje, w których warto pracować metodą design thinking (lub wykorzystać elementy tej metody):
- Rozwijanie nowego produktu lub usługi.
- Poprawa doświadczenia klienta: Identyfikowanie obszarów, w których można poprawić interakcje klientów z firmą i jej produktami.
- Opracowanie strategii marketingowej, sprzedażowej, rekrutacyjnej.
- Usprawnienie procesów biznesowych: Doskonalenie wewnętrznych procesów operacyjnych, aby zwiększyć wydajność i zmniejszyć koszty.
- Rozwiązywanie problemów związanego z obsługą klienta: Badanie problemów i tworzenie bardziej efektywnych sposobów obsługi klienta.
- Tworzenie nowych modeli biznesowych.
- Adaptacja do zmian rynkowych.
- Zwiększanie zaangażowania pracowników.
- Doskonalenie produktów i procesów istniejących.
- Rozwijanie strategii zrównoważonego rozwoju.
- Poprawa procesów innowacji.
- Optymalizacja strony internetowej i aplikacji.
- Tworzenie nowych koncepcji.
- Rozwój kreatywności pracowników.
- Projektowanie aplikacji edukacyjnych, procesów rozwojowych, programów szkoleniowych i rozwoju talentów.
- Doskonalenie procesów rekrutacyjnych.
Metoda Design Thinking może być stosowana w różnych dziedzinach, aby rozwiązywać różnorodne problemy i tworzyć innowacyjne rozwiązania. Jej siła tkwi w podejściu skoncentrowanym na użytkowniku, kreatywności i iteracyjnym doskonaleniu.
Przebieg warsztatów design thinking
Warsztaty prowadzone metodą design thinking mają charakter praktyczny. Podczas warsztatów, uczymy się tej metody, pracujac nad rzeczywistym wyzwaniem. W efekcie uczestnik zdobywa wiedzę i umiejętność pracy z narzędziem, a z drugiej strony - rozwiązuje problem organizacji lub jednego z działów/ grup pracowników.
Proces design thinking
Nr |
Moduł |
Zakres |
1 |
Wprowadzenie do design thinking |
czym jest design thinking, przebieg procesu |
2 |
Odkrywanie |
zdobywanie wiedzy o użytkowniku, jego sytuacji i problemach |
3 |
Definiowanie wyzwania |
definiowanie punktu widzenia klienta oraz określenie realnych potrzeb |
4 |
Tworzenie rozwiązania |
generowanie jak największej ilości pomysłów |
5 |
Prototypowanie i testowanie |
stworzenie pierwszej wersji rozwiązania i przetestowanie jej |
6 |
Planowanie wdrożenia |
planowanie wdrożenia produktu o minimalnej koniecznej funkcjonalności |
Warsztaty trwają 2 lub 4 dni (czas trwania jednodniowej sesji - 6h). 2 dni - uczestnicy doświadczają metody, pracując nad wyzwaniem. 2 kolejne dni - uczestnicy prowadzą samodzielnie poszczególne moduły, jednocześnie pracując nad rozwiązaniem.
Jak zamówić warsztaty design thinking
Porozmawiajmy o Twoich oczekiwaniach i potrzebach organizacji. Wyślij e-mail na adres: kontakt@monikagawanowska.pl lub zadzwoń pod numer 519 314 111, by zapytać o możliwość współpracy i sprawdzić, czy design thinking jest dobrym rozwiązaniem dla Ciebie i Twojej firmy.