Arrow
Arrow
Slider

Jak budować markę osobistą? 5 kroków


Właśnie zdałeś sobie sprawę z tego, że twoja kariera stoi w miejscu, że stać cię na wiele więcej, że w zasadzie nie wykorzystujesz swojego potencjału? Jesteś na rozdrożu, bo wciąż chcesz od życia czegoś więcej, ale nie do końca masz odwagę i wiedzę na temat tego, jak zacząć? A może właśnie dzisiaj uderzyłeś pięścią w stół i powiedziałeś sobie: „Dość!”? Czas na zmiany, czas wziąć przebieg kariery w swoje własne ręce, wyjść z szablonów, w które włożyli ciebie inni i zacząć kreować własną rzeczywistość na własnych warunkach.

Łatwo się domyślić, co powiem: marka osobista jest kluczem do sukcesu nie tylko kariery, ale i całego twojego życia. Rozważne budowanie własnego brandu pozwala zabezpieczyć się przed zmianami na rynku pracy, pomaga w tworzeniu spektakularnego portfolio, któremu tylko nieliczni będą w stanie się oprzeć. Twoja marka osobista jest (lub będzie) źródłem twojego sukcesu, satysfakcji życiowej i zawodowej i swoistym ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, które niewątpliwie może się przydarzyć na twojej drodze na szczyt, niezależnie od tego, czy tego chcesz czy nie.

Jak ją budować? Co zrobić, żeby nasza marka zachwycała? Jak działać, by nasi odbiorcy rozsmakowali się w naszej marce jak w najlepszym z najlepszych kawałków tortu? Nie chcieli się od niej oderwać i prosili o więcej?

Poniżej przedstawiam 5 kroków, które warto przejść, by budować autentyczną i silną markę osobistą.

1. Wizja marki osobistej.

Nie jest tajemnicą, że jeśli idziesz, ale nie wiesz tak naprawdę dokąd zmierzasz, tylko i wyłącznie przypadek może sprawić, że dojdziesz do celu. Bo nie wiesz, czym jest cel. Coś byś chciał, ale wciąż się wahasz, boisz się wypowiedzieć na głos twoich oczekiwań w stosunku do losu i do siebie przede wszystkim.

Po pierwsze potrzebujesz wizji. Wizji wymarzonego końca kariery i generalnie wizji końca – tego marzenia, które wydaje się niedoścignione, które będzie wisienką na torcie szeregu twoich sukcesów, zwieńczeniem twojego wieloletniego wysiłku.

  • Pomyśl, jak chcesz, żeby wyglądało twoje życie lub twoja kariera za kilka lat, kilkanaście, a nawet u schyłku twojego życia.
  • Jak chcesz, żeby zapamiętali cię inni? Dostosuj czas (tzn. wizja za 5, 10 czy też 30 lat) do swoich preferencji.

Gdy już spojrzysz na siebie z lotu ptaka, zobaczysz w wyobraźni ten wyraźny obraz ciebie, z którego będziesz dumny za x lat, które sobie założyłeś, zaplanuj ścieżkę, która cię doprowadzi do spełnienia twojej wizji.

Jednak niewiele dobrego się zadzieje, jeśli będziesz działać na oślep, bez konkretnej podstawy w postaci względnego samopoznania.

  • Kim jesteś? To zasadnicze pytanie, które powinieneś sobie postawić w procesie budowania marki osobistej.
  • Co sobą stanowisz?
  • Jakie wartości są dla ciebie naprawdę istotne?
  • Czym kierujesz się w życiu?

Wewnętrzne ja jest złożone. W związku z tym, aby poznać swoją wartość i zdefiniować punkt, z którego zaczniesz rozwój, który docelowo doprowadzi cię do celu, potrzebujesz uświadomić sobie wartość swoich zasobów.

  • Co masz już dzisiaj?
  • Jakie umiejętności, wiedzę, kwalifikacje posiadasz?

2. Do kogo mówisz?

Tak, wiem. Już masz wątpliwości. Ale zapewniam, nie pomyliłam się.

Skoro masz cel, określiłeś swoją „zasobność” – wiesz, co umiesz, co wiesz, jak się zachowujesz, kim jesteś i jaki jesteś, najprawdopodobniej będziesz chciał zakomunikować światu swoją wartość.

Nikt nie dowie się, co potrafisz, jak niezwykły jesteś, ile wiesz, jeśli nikomu o tym nie powiesz. Możesz być najwspanialszy na świecie, a w twoim garażu rodzą się pomysły na miarę Steve’a Jobsa, ale co z tego? Skoro nikogo do garażu nie wpuszczasz i drzwi pozostawiasz zawsze zamknięte.

Jeśli chcesz osiągnąć sukces, prędzej czy później zdasz sobie sprawę z wagi komunikacji. Porozumienie wraz ze zrozumieniem jest niezwykle ważne. A kiedy będziesz już przekonany do tego, że musisz mówić, żeby ktokolwiek cię usłyszał, zaczniesz się zastanawiać, do kogo rzeczywiście mówić, żeby usłyszało cię jak najwięcej osób.

  • Kim jest twój odbiorca?
  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest płci?
  • Gdzie mieszka?
  • Czym się zajmuje?

Wymieniać można w nieskończoność. Jeśli nasuwa ci się odpowiedź: każdy jest moim odbiorcą, to zmień myślenie. Nie każdy, ani nie wszyscy. Nawet papier toaletowy ma różnych odbiorców. Ty może lubisz ten trzywarstwowy nie do zdarcia, a sąsiadka szary ekologiczny.

Zastanów się ponownie.

  • Do kogo mówisz?
  • Kto chce ciebie słuchać?

A kiedy odpowiesz już na to pytanie, idź dalej w analizie:

  • jakie problemy mają twoi odbiorcy?
  • Jak możesz im pomóc?
  • Jakie mają wyzwania?
  • Jakie mają problemy?

To niezwykle ważne, jeśli nie najważniejsze z punktu widzenia sprzedaży twoich usług, produktów a nawet twojej osoby.

3. Rozwój.

Najwygodniej jest stać w miejscu. Nie. Poprawka. Najwygodniej jest leżeć. Pytanie, czy ten stan cię satysfakcjonuje. Mnie nie. I wiem, że aby dojść w miejsce, które sobie wymarzyłam i które każdego dnia sobie wizualizuję, powinnam się rozwijać.

W wielu wymiarach. Bo niewiele jest rzeczy tylko czarnych i białych, płaskich, liniowych i jednopłaszczyznowych. Idąc za klasyfikacją, która wyszczególnia rdzeń własnego ja oraz wykwalifikowane ja jako elementy składowe wewnętrznego ja – rozwój powinien przebiegać równolegle w dwóch obszarach:

  • rozwoju osobistego oraz
  • rozwoju zasobów (czyli umiejętności, kwalifikacji, wiedzy).

Wiesz już, dokąd chcesz dojść.

  • Zastanów się teraz, czego potrzebujesz, aby tam dotrzeć?
  • Co już masz, a co koniecznie musisz zdobyć?
  • Jakie umiejętności powinieneś w sobie rozwinąć?
  • Czego jeszcze musisz się dowiedzieć?

Określ tzw. lukę zasobów i systematycznie zacznij ją wypełniać. Działaj racjonalnie i efektywnie.

Każdy swój ruch na ścieżce kariery badaj pod kątem tego, czy doprowadzi cię do twojego celu.

  • Jaka jest jego zasadność?
  • Co on tobie da?
  • Co da twojej marce osobistej?

I pamiętaj, żeby każdego dnia wykonywać chociaż drobne kroczki, bo zapewniam cię – inni liczą tylko na to, aż się zatrzymasz i zyskają szansę, by cię wyprzedzić.

4. Strategia.

  • Jak tam dojść?
  • Jak zrealizować tę wizję?
  • Jak zmaterializować te wszystkie marzenia, które masz?

Możesz, oczywiście, iść bez planu, kierować się przypadkiem, frunąć jak liść tam, gdzie powieje wiatr. Czy takie rozwiązanie będzie najskuteczniejsze? W jakim stopniu ta opcja pomoże tobie kontrolować przebieg zmiany – procesu budowania twojej marki osobistej?
Ja bardzo rzadko działam bez planu. I tu polecam stworzenie chociaż podstawowej strategii, która odpowie na podstawowe pytania:

KTO?
CO?
GDZIE?
JAK?
KIEDY?

1. KTO jest twoim odbiorcą?
2. CO będziesz komunikował twoim odbiorcom?
3. GDZIE będziesz to komunikował?
4. JAK będziesz się robił?
5. KIEDY będziesz to robił?

Jednak jednym jest strategia komunikacji, a czym innym jest strategia wzrostu twojej marki osobistej.

Jeśli chcesz budować silną, odporną na zmiany na rynku pracy markę, która będzie zachwycać, potrzebujesz w pierwszej kolejności skoncentrować się na strategii jej rozwoju, a następnie wprowadzić komplementarną do niej strategię komunikacji.

Jak stworzyć strategię rozwoju? Odpowiedz na poniższe pytania:

1. Jaki jest CEL twojej marki osobistej?
2. CO będziesz w sobie rozwijał? Jakie zasoby będziesz rozwijał?
3. GDZIE będziesz to rozwijał?
4. JAK będziesz się rozwijał?
5. KIEDY będziesz to robił?

I zacznij to robić!

5. Monitoring.

Ok. Wiesz już wszystko. Masz plan, który wdrażasz. Wszystko idzie po twojej myśli.

Co się stanie, jeśli ktoś włamie się na twoje konta w portalach społecznościowych? Co się stanie, jeśli twój komputer przestanie współpracować, bo opanuje go jakiś niezidentyfikowany wirus?

Czy jesteś gotowy na te sytuacje?

Każdego dnia monitoruj 2 kwestie:
1. bezpieczeństwo i
2. postęp.

  • Co możesz zrobić, żeby działać jeszcze lepiej?
  • Co możesz zrobić, żeby uniknąć błędów, które popełniłeś lub które popełnili inni, a ty nie chcesz znaleźć się na ich miejscu?
  • Jak możesz zabezpieczyć twoją własność intelektualną?

Proś o feedback – ocenę twoich działań i twoich aktywności. Pamiętaj, że bez opinii twojego lustra – innych osób, twoich odbiorców, do których kierujesz swój przekaz, swoją wartość I swój potencjał, twoja marka może znaczyć wiele dla ciebie, ale dla tych, którym chcesz ją zaprezentować – niekoniecznie.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *