Arrow
Arrow
Slider

Dlaczego warto budować markę osobistą na rynku pracy?

dlaczego warto budować markę osobistą

Dlaczego warto budować markę osobistą na rynku pracy?

10 powodów, dla których warto budować markę osobistą na rynku pracy

Jeśli pracujesz na etacie, myślisz nad zmianą miejsca pracy lub kierunku kariery lub chciałbyś awansować w firmie, w której jesteś obecnie zatrudniony, to dobrze trafiłeś. W tym artykule znajdziesz 10 powodów, dla których warto budować markę osobistą na rynku pracy.

Pierwotne definicje personal brandingu wskazują rozwój kariery jako jeden z zasadniczych celów procesu budowania marki osobistej. William Arruda twierdzi, że

„skuteczny personal branding jest autentyczny. Oznacza to, że używasz swoich wartości, pasji oraz mocnych stron, by wyróżnić się na tle innych oraz byś w ten sposób zyskał zasoby do postępu w swojej karierze”.

Podobnie Dan Schawbel, autor książek takich jak „Personal Branding 2.0” i „Promote Yourself” zwraca uwagę na to, że poprzez budowanie marki personalnej

„jednostka może ugruntować swoją wartość jako specjalista w danej dziedzinie, zapracować na swoją wiarygodność, rozwinąć karierę i nabrać pewności siebie” (D. Schawbel, „Personal Branding 2.0”, 2012, str. 18).

Więcej o tym, czym jest marka osobista i czym nie jest znajdziesz tu i tutaj.

Po analizie wielu pozycji książkowych stwierdzam, że najlepsze publikacje z tej dziedziny znajdziemy pod hasłem „zarządzanie karierą”, „rozwój zawodowy” itp. (M.in. dlatego podtytuł mojej książki „Marka osobista bez tajemnic” to „Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery”). Pozycje takie jak „Personal Branding for Dummies”, „Personal Brand Essence” i wspomniana wyżej książka Dana Schawbela „Personal Branding 2.0” (dostępna w języku polskim) zwracają szczególną uwagę na znaczenie budowania marki osobistej w karierze i najpełniej opisują temat, podkreślając fundamentalne znaczenie etapu identyfikacji istoty marki poprzez m.in. poznanie swoich kluczowych wartości, pasji, talentów, umiejętności i wiedzy.

10 powodów, dla których warto budować markę osobistą na rynku pracy

1. Zwiększasz prawdopodobieństwo otrzymania pracy lub propozycji pracy.

Jeśli świadomie budujesz markę osobistą, potrafisz przynajmniej w podstawowym stopniu zarządzać swoją karierą. Analizujesz kompetencje, których potrzebujesz, by zająć określone stanowisko, ustalasz benchmarki (poziomy odniesienia), do których dążysz i wdrażasz plan ich osiągnięcia.

2. Pozycjonujesz się jako wartościowy kandydat, wyróżniający się na tle innych

Wynika to z bardzo prostego faktu – po prostu świadomie podchodzisz do poszukiwania pracy i starasz się przygotować dokumenty w taki sposób, by:

  1. zawierały informacje niezbędne i mile widziane z punktu widzenia rekruterów,
  2. odzwierciedlały twoją wartość i twoją przewagę nad innymi kandydatami.

3. Lepiej radzisz sobie na rozmowie kwalifikacyjnej

Jeśli sumiennie podchodzisz do procesu budowania marki osobistej i uświadamiasz sobie, że potencjalni pracodawcy są jedną z twoich grup odbiorców, to w naturalny sposób wydobywasz z siebie to, co wartościowe z punktu widzenia pracodawcy – jeśli odpowiesz sobie na pytanie, w jaki sposób możesz pomóc szefowi w realizacji jego celów biznesowych lub jakie elementy twojego potencjału wpłyną korzystnie na wyniki w firmie. Myśl o sobie jako o koszcie dla pracodawcy. Dzięki temu będziesz w stanie podać więcej argumentów przemawiających za tym, że inwestycja w ciebie zwróci się z nawiązką.

4. Skutecznie konkurujesz z innymi

Budowanie marki osobistej to wciąż trend, który się zaczyna. Zaczynając świadomie zarządzać swoją karierą i postrzegając siebie w kategoriach marki, wychodzisz przed szereg. Wielu konkurentów bijesz na głowę widocznością, jakością przygotowanych profili w mediach społecznościowych, merytorycznym przygotowaniem i bogatym, potwierdzonym rekomendacjami portfolio.

5. Możesz wybierać spośród ofert

Bardzo często w początkowym etapie kariery wysyłamy mnóstwo dokumentów aplikacyjnych w odpowiedzi dosłownie na wszystkie oferty pracy. Jeśli wciąż szukasz swojej drogi i w dodatku błyskawicznie potrzebujesz pieniędzy, to bierzesz, co Ci dają bez zastanowienia.

A przynajmniej taka była moja droga do obecnego stanu rzeczy: poprzez elektryczne wiązki do samochodów, papierowe pudełka na herbatę, wykładanie serwisów obiadowych w hipermarkecie (zawsze postrzegano mnie jako silną… psychicznie przynajmniej) itp.

Marka osobista sprawiła, że w kilka dni znajdowałam nowe zatrudnienie i zaczęłam wybierać spośród ofert te, które mi odpowiadają, takie, które zapewnią mi rozwój i pozwolą mi systematycznie przesuwać się wyżej na drabince kariery.

6. Zwiększasz swoją wiarygodność

David Aaker mówi o trzech podstawowych zadaniach w procesie budowy marki (produktu lub firmy, ale w mojej ocenie są to elementy bardzo istotne również w personal brandingu):

  • zwiększanie widoczności,
  • odnalezienie w sobie elementów wyróżniających, na których można budować wartość konkurencyjną (m.in. unikalna propozycja wartości),
  • gromadzenie wokół marki zaangażowanych odbiorców i podtrzymywanie oraz rozwijanie relacji.

Jeśli po wstępnej identyfikacji istoty marki osobistej (np. przy pomocy mojej książki „Marka osobista bez tajemnic” oraz dołączonego do niej zeszytu ćwiczeń), będziesz konsekwentnie realizował zadania z powyższej krótkiej listy, zaczniesz zyskiwać odbiorców, zwolenników twojej działalności, osoby, które inspirują się przebiegiem twojej kariery. A oni będą cię polecać i będą świadczyć o twoich kompetencjach.

7. Stajesz się rozpoznawalny

W miarę budowania marki osobistej twoja rozpoznawalność rośnie. Ludzie chcą z tobą pracować. Rekruterzy chcą ciebie zatrudnić, bo wiedzą (słyszeli, czytali itp.), że jesteś wartościowym pracownikiem.

8. Przyciągasz oferty pracy odpowiednie dla siebie

Budowę marki osobistej należy zacząć od fundamentów, podobnie jak budowę domu. Fundamentem w przypadku personalnej marki jest określenie (a przynajmniej próba jego określenia i ciągłe poszukiwanie odpowiedzi) wewnętrznego ja, począwszy od najważniejszego – wartości.

Znaczenie uświadomienia sobie swoich kluczowych wartości jest bardzo ważne dla skutecznej komunikacji, jest istotne w procesie podejmowania decyzji i oddziałuje na każdą sferę naszego życia.

Jeśli mówisz otwarcie o swoich wartościach, to przyciągasz (lub budzisz zainteresowanie) osób, dla których ważne są podobne atrybuty. W wielkim uproszczeniu: jeśli oświadczę wszem i wobec, że szukam osób do wspólnego spędzania czasu i jednocześnie chcę, żeby inni wiedzieli, że nie wychodzę na imprezy, nie piję alkoholu i nie stosuję używek, to prawdopodobieństwo, że osoby pijące alkohol i spędzające cały weekend w klubach nawiążą ze mną kontakt jest niewielkie. Te osoby skontaktują się z podobnymi sobie.

Zrozumienie tej kwestii jest bardzo cenne. Ogranicza ryzyko podjęcia pracy, która nie będzie nam odpowiadać (oczywiście, zakładając, że jesteśmy na takim etapie kariery, na którym możemy sobie pozwolić na przebieranie w ofertach).

9. Nie musisz tłumaczyć swojej wartości

Kiedy stajesz się rozpoznawalny, twoje portfolio bogate i folder z rekomendacjami pęka w szwach, pracodawcy sami zaczynają się zgłaszać po twoje usługi. Z twojej komunikacji oraz z relacji innych na twój temat wnioskują o twojej wartości dla ich biznesu.

Dlatego bardzo często rozmowa kwalifikacyjna dla silnej marki osobistej jest formalnością. Nie musisz udowadniać swoich umiejętności, bo zrobiło to już wiele osób, które z tobą wcześniej współpracowały.

Ale pamiętaj, że by stać się rozchwytywanym na rynku pracy, nie wystarczy rozgłos w mediach społecznościowych, marketing szeptany, kilka rekomendacji. Powinieneś być w stanie się obronić w bezpośrednim kontakcie z potencjalnym pracodawcą lub rekruterem. Tworzysz jedną markę osobistą, dlatego też wizerunek offline i online powinny być spójne.

10. Silna marka osobista nie musi szukać pracy

To praca znajduje ją.

Gdybym zaczęła od tego punktu, pozostałe straciłyby sens.

Kiedy poznasz, że twoja marka osobista jest silna? Właśnie wtedy, kiedy zaczniesz otrzymywać oferty pracy bez żadnego wysiłku, kiedy klienci sami zaczną się do ciebie zgłaszać.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *