Arrow
Arrow
Slider

Czym jest marka osobista?

czym-jest-marka-osobista

Ten artykuł możesz również odsłuchać:


Zwykle kiedy myślę o pojęciu marki, o tym jak najlepiej obrazowo wyjaśnić to określenie, przed oczami stają mi dwa słowa: „pampersy” i „adidasy”. Zastanów się chwilę – jest wielu producentów dziecięcych pieluszek, jednak zdecydowana większość osób zainteresowanych ich zakupem, określa je mianem „pampersów”. Podobnie z adidasami: to obecnie już nie tylko nazwa własna marki obuwia sportowego, ale określenie pewnego typu tego obuwia, stosowane niezależnie od marki. Kiedy dziecko mówi do ciebie: „Potrzebuję adidasów”, w twojej głowie niekoniecznie pojawia się obraz butów marki Adidas i potencjalnego wydatku na nie rzędu kilkuset złotych; niejednokrotnie myślisz o adidasach, kategoryzując przyszły zakup jako obuwie do biegania, do gry w piłkę, na które wydasz do kiludziesięciu złotych i ilość pasków na bucie nie stanowi dla ciebie wielkiego znaczenia.

Te dwa przykłady zawsze uświadamiają mi, czym jest tak naprawdę marka, jak wielki efekt można uzyskać umiejętnie i skutecznie projektując wizję i realizując strategię marki. Oczywiście jest tu mowa o marce produktu, jednak wkrótce przekonasz się, że również ty – twoja marka osobista – możecie się zapisać w umysłach odbiorców równie silnie.

Analogicznie do marki produktu marka osobista jest tym, jak inni cię postrzegają, z jakimi wartościami ciebie kojarzą. Innymi słowy można określić ją jako pewnego rodzaju personifikację marki – uosobienie wartości, kompetencji. Pozwala osobie stać się rozpoznawalną w określonych kręgach i wyjątkową w prezentowanych zasobach. Przygotowując pewien obraz siebie, na który składają się twoje najcenniejsze zasoby intelektualne, wizerunkowe, kompetencje i umiejętności, wiedza i doświadczenie, prezentując powyższe w spójny, przemyślany, odpowiednio zaprogramowany sposób, podejmując działania celowe uwarunkowane efektami, jakie chcesz osiągnąć – utrwalasz w umysłach innych pewien obraz siebie. Skuteczna marka osobista uwydatni twoje atuty, cechy wartościowe dla twoich odbiorców (rodziny, znajomych, współpracowników itp.) i zapisze się w ich pamięci w sposób, jaki sobie zaplanujesz.

Marka osobista jest niepisaną wizytówką, którą niepostrzeżenie wkładasz do kieszeni odbiorcy swojego komunikatu.


Efekt lustra

Przyjrzyjmy się następującym przykładom:

Przykład. Załóżmy, że nie przykładasz wielkiej wagi do wyglądu. W mediach społecznościowych publikujesz chaotyczne posty o przypadkowej treści. Masz zdjęcie profilowe niskiej jakości, dodajesz fotografie z imprez. Jesteś kierownikiem sklepu, ale wiedzą o tym tylko twoi znajomi, nigdzie nie publikujesz informacji o swojej karierze zawodowej. Jak postrzegają ciebie inni?

Przykład. Jesteś menedżerem wysokiego szczebla w jednym z banków. Dbasz o swój wygląd. Ubierasz się bardzo starannie. W mediach społecznościowych publikujesz kilka swoich zdjęć w stroju biznesowym. Nie masz profilu na linkedin czy Goldenline. W sieci udostępniasz nagie zdjęcia kobiet, publikujesz zapytania o rekomendowane kosmetyczki, dodajesz fotografie dużych ilości pieniędzy, zapraszasz do rozmowy każdą kobietę, która ukończyła osiemnasty rok życia. Jak postrzegają ciebie inni?

Przykład. Jesteś pracownikiem firmy X. Rozgraniczasz życie prywatne i zawodowe. Masz profil na Goldenline i tam skupiasz znajomych z branży. Masz profil na Facebook’u, na którym publikujesz mniej oficjalne treści, aczkolwiek informujesz o swoich osiągnięciach i udostępniasz link do profilu zawierającego informacje zawodowe. Publikujesz zdjęcia dobrej jakości, widać, że jesteś dumny ze swoich osiągnieć prywatnych i zawodowych. Jak postrzegają ciebie inni?

Na podstawie powyższych przykładów nietrudno zrozumieć, że marka osobista jest odbiciem osoby w oczach innych. Poprzez szereg zachowań kształtujesz swój obraz w umysłach odbiorców. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak inni cię postrzegają? Co świadczy o tobie twój wizerunek, to jak prezentujesz się osobiście, w sferze prywatnej, zawodowej, to jaki obraz siebie tworzysz w mediach społecznościowych? Marka osobista jest odbiciem wszystkich naszych zachowań, decyzji, wartości, które sobą reprezentujemy, kompetencji, które mamy i które wyartykułujemy – kompleksową wizją naszej osoby w oczach potencjalnego odbiorcy, powstałą wskutek zamierzonych i niezamierzonych działań, tych przemyślanych jak i nieprzemyślanych. Patrząc na proces budowania własnej marki właśnie przez pryzmat owego lustrzanego odbicia, możemy w łatwy, niemalże wizualny sposób wykształcić pewne wzorce postępowania, które staną się zalążkiem procesu zarządzania marką własną i strategii marki.


Prezentacja

Marka osobista jest to swoisty sposób prezentacji własnych wartości, umiejętności, kompetencji, pasji. Kreowanie marki własnej to długotrwały wieloetapowy proces, na który składa się: tworzenie projektu (wizji), budowanie, rozwój i monitoring. Jako że jedną z czynności, które wykonuję w życiu z radością i wielkim zaangażowaniem jest gotowanie, bardzo trafne wydaje mi się porównanie tego procesu do serwowanego posiłku. Przygotowując danie zazwyczaj mam sprecyzowanych odbiorców (tzw. grupę docelową) – robię obiad dla rodziny, dla przyjaciół itp. Wiedza na temat tego, dla kogo będę przygotowywać posiłek zazwyczaj warunkuje mój wybór menu. Zwykle staję przed dylematem wyboru pomiędzy dwoma opcjami:

a) zaglądam do lodówki, szafek, spiżarni i podejmuję decyzję o tym, co przyrządzę z dostępnych składników; myślę, że jestem kreatywna, zakładam więc, że prawodopodobieństwo wywołania efektu „wow” w spożywających moje danie będzie większe od zera. To rozwiązanie praktyczne i proste: wykorzystuję dostępne zasoby, unikam wydatków i inwestycji, pozbywam się zalegających resztek; rodzi jednak podstawowy mentalny problem: przygotowuję danie z resztek – czy to wszystko, na co mnie stać? Czy efekt, który uzyskam będzie wystarczający? A może stać mnie na więcej? Czy posiłek będzie spełniał moje oczekiwania? Co pomyślą inni?

b) zastanawiając się, jaki efekt chcę uzyskać poprzez przygotowanie posiłku, konstruuję menu: tworzę listę dań biorąc pod uwagę dostępne zasoby oraz listę brakujących składników; oceniam konieczność użycia tych lub innych produktów, analizuję koszty. Kalkuluję czy inwestycja kilku złotych w np. brakujące warzywa będzie współmierna do pożądanego efektu. Być może zastosowanie jakiegoś produktu egzotycznego wyniesie moje danie na wyższy poziom i wywoła niezapomniane wrażenie. Ostatecznie decyduję się zainwestować kilka złotych, by osiągnąć oczekiwany efekt, nabywam nowe umiejętności i wiedzę (np. korzystając z książki kucharskiej). Doskonalę siebie, przygotowując doskonały posiłek, a w oczach innych moja wartość wzrasta.

Oczywiście generalizuję. Jest wiele wyjątków, wiele uwarunkowań, czynników zależnych od nas i tych niezależnych. Można osiągnąć znakomity efekt w pierwszym przypadku i analogicznie kiepski w drugim. Jednak dobre zaplanowanie czynności, określenie celu, wizualizacja efektu, jaki chcemy uzyskać, analiza zasobów, ewentualnych kosztów inwestycji oraz ryzyk, pozwala w znacznej mierze ograniczyć czynnik przypadkowości.

Podobnie jest z marką osobistą. Każdy ją ma. Każdy nią jest. Ludzie poznając ciebie, spotykając cię, wchodząc na twój profil w mediach społecznościowych – wyrabiają sobie na twój temat opinię. Pewnie nieraz słyszałeś, jak ważne jest pierwsze wrażenie i że nie lada sztuką jest wywrzeć tak intensywne i tak dobre drugie wrażenie, aby zatrzeć niesmak po tym pierwszym.


Jeśli w dalszym ciągu zastanawiasz się, czy rzeczywiście potrzebujesz wiedzy na temat marki osobistej, czy potrzebujesz nią świadomie zarządzać, to koniecznie OBSERWUJ moją stronę oraz mój FANPAGE na Facebooku – odpowiedź na to pytanie, znajdziesz w kolejnym artykule.

One thought on “Czym jest marka osobista?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *