Arrow
Arrow
Slider

Cele a wizja końca w procesie budowania marki osobistej


Cele a wizja końca w procesie budowania marki osobistej

Artykuł możesz przeczytać w całości w książce Marka osobista bez tajemnic. Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery.

marka osobista książka

Ten artykuł możesz jednak w całości odsłuchać 🙂


8 lat temu na ścianie w moim wynajmowanym pokoju powiesiłam kartkę. Nieduża, biała, a na kartce prosty rysunek. Stan od obecnego do docelowego, plan na 10 lat. Co chcę zrobić, kim chcę zostać, jakie umiejętności zdobędę, co będę posiadać około trzydziestki. Kartka wisiała w takim miejscu, żebym codziennie na nią patrzyła. Patrzyli też na nią inni, reakcje były różne. Ale kartka nadal wisiała. Po roku nie potrzebowałam już żadnej kartki. Wiedziałam, co chcę osiągnąć, jak do tego dojść. Wiedziałam, że uda mi się to wszystko zrobić. 5 lat później, a więc 5 lat przed założonym terminem, zrealizowałam moje cele.

Umiejętność wyznaczania i realizacji celów

Umiejętność wyznaczania i realizacji celów stała się również nieodłącznym elementem mojej pracy zawodowej. Każdy dzień w kalendarzu zawierał cel, stopień realizacji moich zadań, estymację (czy uda mi się zrealizować plan, jeśli będę pracować nadal w obecnym tempie?) oraz listę działań (wystarczy, że zrobię to i to, a osiągnę założony rezultat).

Dzisiaj wiem, że jeśli czegoś w życiu do tej pory nie osiągnęłam, to tylko dlatego, że nie chciałam tego osiągnąć. Wiem też w związku z tym, że jedyną przeszkodą na drodze do realizacji moich celów, jestem ja sama.

Jeśli chcesz coś osiągnąć, powienieneś wiedzieć, czym jest to “coś”, jakie kroki należy podjąć, żeby je osiągnąć oraz powtarzać sobie codziennie, że ci się uda. Proste?

W kontekście budowania marki osobistej często spotykam się z przekonaniem innych osób, że nie ma sensu wyznaczanie sobie określonych celów czy też strategii, ponieważ tak czy inaczej każdy mój krok (zawodowy oraz prywatny) buduje moją markę. Ludzie decydują się po prostu robić to, co robią i żyć dalej. Czekają na to, co przyniesie im los. Pracują po wiele lat w jednej firmie, rozwijają się tylko na wezwanie pracodawcy i tylko w zakresie, który jest ściśle związany z ich aktualną pracą.
Zapominają o dalszej perspektywie, biorąc pod uwagę dzień dzisiejszy, ewentualnie kilka lat do przodu. Gdy przychodzi czas próby, np. zmiana pracy, uciekają na chorobowe, zachodzą w ciążę i żyją dalej. Będzie co ma być.

Świadome budowanie marki osobistej oraz zarządzanie tym procesem poprzez wyznaczanie celów, które odnosimy do wizji końca, pozwala przede wszystkim zachować kontrolę nad zmianami zachodzącymi w naszym życiu, pozwala monitorować rezultaty podejmowanych przez nas decyzji, pozwala zachować koncentrację na tym, co z punktu widzenia np. naszej kariery, jest najbardziej istotne.

Sprawa z wyznaczaniem celów nie przedstawia się jednak prosto. Nie wystarczy tylko

(…)

Więcej przeczytasz w książce Marka osobista bez tajemnic. Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery.

marka osobista książka


Jeśli chcesz czytać więcej takich artykułów, zapisz się na mój NEWSLETTER i obserwuj mój FANPAGE na Facebooku.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *