Arrow
Arrow
Slider

Strategia marki osobistej krok po kroku

strategia marki osobistej

Strategia marki osobistej krok po kroku

Strategia marki osobistej. Kiedy zidentyfikujesz już istotę marki osobistej (np. według wskazówek zawartych w mojej książce), m. in. cechy, korzyści, wartości i przekonania według „piramidy marki” Scotta Davisa i wybierzesz te elementy, na których oprzesz swój brand i swoją komunikację, możesz przystąpić do planowania rozwoju.

Dla osiągnięcia najlepszego efektu polecam nie pomijać pierwszego etapu, który prowadzi do określenia celu, wizji, misji oraz podstaw komunikacji z odbiorcami. Z punktu widzenia skutecznej strategii jest to konieczne. Oczywiście, możesz pójść na skróty, zrobisz jak uważasz, natomiast mi zależy na tym, żeby i Twoja marka osobista była zbudowana na solidnych fundamentach. A fundamentem autentyczności jest poznanie siebie, swojego potencjału, osobowości itp.

Ma to również swoje naukowe uzasadnienie. D. Aaker pisze: „Dużo bardziej niż nazwa czy logo, marka jest obietnicą dla klienta dostarczenia wartości/ atrybutów, którymi się kieruje (…)” (tłum. autorki). W związku z tym marka staje się zasobem, który zaczynamy postrzegać w ujęciu strategicznym. Rezultatem takie rozumienia wysiłków związanych z budowaniem/ kreowaniem marki jest stopniowe przechodzenie na przestrzeni ostatnich 25 lat z modelu taktycznego i reaktywnego do strategicznego i wizjonerskiego.

Szereg artykułów na temat tego, jak określić wizję, cele, poznać swój potencjał znajdziesz w projekcie Marka osobista bez tajemnic.

Strategia marki osobistej – od czego zacząć?

Przede wszystkim potrzebujesz min. 2 strategii:

  1. Strategia rozwoju

    To absolutna podstawa, bez której Twoja marka osobista będzie przypominać gasnącą gwiazdę na niebie; jeśli nie będziesz stale uzupełniać i rozwijać zasobów intelektualnych, inni zaczną cię wyprzedzać. Pamiętaj, że dzień, w którym przestaniesz się uczyć, będzie dniem, w którym zaczniesz umierać. Zacznie umierać Twój potencjał. Oczywiście, możesz uczyć się na wiele sposobów, również poprzez doświadczenie. To zależy od okoliczności czy wybierzesz studia, doświadczenie zawodowe, pracę nad różnorodnymi projektami. Odpowiedź na pytanie, co wybrać, jest zależna od odpowiedzi na pytanie, co chcesz osiągnąć. Zapytaj samego siebie, jakie konkretne działania doprowadzą cię do celu.

  2. Strategia komunikacji

    Kiedy już zapewnisz swojej marce osobistej stały przypływ wiedzy, a tym samym zadbasz o systematyczny wzrost jej wartości, czas pomyśleć o świadomości Twojego brandu, czyli o tym w jakim stopniu jesteś kojarzony w branży, w środowiskach, w których chcesz być obecny, na rynkach, do których aspirujesz. Podstawą jest identyfikacja grupy docelowej. Kiedy postanowisz, że komunikujesz się z przedsiębiorcami albo z przedstawicielami wolnych zawodów lub też tylko i wyłącznie z wysoką kadrą menedżerską w branży IT, dostosujesz swoją komunikację do nich.

Jednym słowem, będzie Tobie dużo łatwiej. Bo jeśli np. Twoją grupą docelową jest młodzież, to chcąc do nich dotrzeć powinieneś mówić do nich ich językiem. Szczerze mówiąc, nie wiem, jaki to język, przekonam się za kilka – lub kilkanaście lat, ale chyba rozumiesz o co chodzi.

Mamy dwie strategie: rozwoju oraz komunikacji. Co dalej?

Strategia marki osobistej krok po kroku

Wykorzystaj najprostszy z możliwych schemat:

KTO? CO? JAK? GDZIE? KIEDY?

  • Kto? Kto jest podmiotem strategii. Ty w przypadku rozwoju. Twoi odbiorcy (pamiętaj, aby ich określić) w przypadku komunikacji.
  • Co? Co jest przedmiotem strategii? Analogicznie: rozwój, zdobycie odpowiednich kwalifikacji, nabycie konkretnych umiejętności i pozyskanie odbiorców, zaangażowanie społeczności, zdobycie partnerów strategicznych itp.).
  • Jak? Jak to zrobisz? Jak zdobędziesz odpowiednie kwalifikacje, nabędziesz konkretne umiejętności? Potrzebujesz ukończyć studia, kursy, potrzebujesz praktyki? Jak uzyskasz odpowiednią praktykę? Jak pozyskasz odbiorców, jak ich zaangażujesz? Np. poprzez posty, artykuły, wpisy na blogu, wideo, uczestnictwo w konferencjach, prelekcje, szkolenia, publikacje w prasie lub ogólnie – w mediach, aktywność w mediach społecznościowych, prowadzenie strony internetowej itp. Zadawaj pytania do momentu, w którym nie będziesz mieć żadnych wątpliwości, JAK osiągniesz swoje strategiczne cele.
  • Gdzie? Uczelnie, instytucje dokształcające, pracodawcy, konkretne zakłady pracy. Nie czekaj aż możliwości znajdą Cię same. Ty ich szukaj i wyciągaj po nie rękę. Gdzie będziesz się komunikować? W mediach społecznościowych (jakich?), w środowiskach biznesowych w regionie (w jakich grupach/ stowarzyszeniach itp.).
  • Kiedy? Bardzo ważne pytanie. Być może jesteś niepoprawnym optymistą. Proszę, abyś w tym momencie przyjął choć na chwilę rolę realisty, pomyślał o dostępności zasobów i o możliwości pozyskania brakujących, a następnie do tego podporządkował harmonogram działań. Ostatecznym punktem w harmonogramie będzie osiągnięcie Twojego celu. Poszczególne działania umieszczaj na osi czasu we właściwej kolejności, w racjonalnych odstępach czasowych.

Strategia marki osobistej – względność

Każdy z wyżej wymienionych punktów jest ruchomy. Poszczególne informacje i pozycje w strategii mogą ulegać modyfikacji a także powinny, jeśli zmieni się Twoja sytuacja. W przypadku osiągnięcia „kamieni milowych” (ważnych celów) rewizja strategii jest konieczna do tego, by utrzymać pożądany stopień efektywności działań. Poza tym apetyt rośnie w miarę jedzenia. Albo odwrotnie – z różnych przyczyn możesz zadecydować o konieczności spowolnienia działań. Każdy wariant jest dobry, jeśli ma odpowiednie uzasadnienie (nie jest „widzimisię”) i przełożenie na strategię.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *