Arrow
Arrow
Slider

Strategia marki osobistej Elona Muska – podsumowanie ćwiczenia

STRATEGIA marki osobistej elona muska

Ćwiczenie: Propozycje działań dla Elona Muska – podsumowanie warsztatu „Marka osobista w biznesie”

27 marca poprowadziłam krótki warsztat w coworku Centroom pt. „Marka osobista w biznesie”. Zwieńczeniem warsztatu było ćwiczenie, w którym każdy z uczestników miał szansę wcielić się w doradcę Elona Muska i zaproponować mu działania, które będą budować jego wizerunek. Bazowaliśmy na swojej wiedzy oraz na tekstach, które umieściłam jako inspirację w treści zadania. Ćwiczyliśmy kreatywność, która jest bardzo ważna w procesie budowania marki osobistej.

Ćwiczenie

Elon Reeve Musk (ur. 28 czerwca 1971 roku w Pretorii) – południowoafrykański przedsiębiorca filantrop, założyciel przedsiębiorstw PayPalSpaceXTeslaNeuralink Boring Campany od lat mieszkający w Ameryce Północnej (posiada obywatelstwo kanadyjskie oraz amerykańskie). Obecnie jest dyrektorem generalnym i technicznym w SpaceX, dyrektorem generalnym i głównym architektem w Tesla Inc. Majątek Muska był szacowany na 13,1 mld USD w maju 2016 roku (źródło: Wikipedia)

Najciekawsze prognozy Elona Muska:

Mordercze roboty, elektryczne samoloty i życie na Marsie. To tylko kilka z prognoz Elona Muska, prezesa Tesli i SpaceX, dotyczących przyszłości ludzkości. Obecnie wraz z The Boring Company testuje podziemne tunele pod miastami, które usprawnić mają komunikację.

Podczas jednego z tegorocznych wystąpień Musk zastanawiał się, czy nie żyjemy przypadkiem w komputerowej symulacji. 

(…)

1. Wszystkie formy transportu będą elektryczne.

2. W ciągu najbliższej dekady połowa samochodów w USA będzie elektryczna.

3. Autonomia w ciągu 20 lat stanie się standardem w pojazdach.

4. Popularyzacja autonomicznych pojazdów sprawi, że miliony posad będzie zagrożonych.

(…)

6. Dotrzemy na Marca najpóźniej w 2025 roku.

7. Sztuczna inteligencja będzie bardziej niebezpieczna od broni nuklearnej.

(…)

11. Ludzie będą musieli się stać częściowo robotami, aby przetrwać.”

Cytat pochodzi z artykułu: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/wizja-przyszlosci-elona-muska/1fp9we9

675 mln dol. straty kwartalnej, najwyższej w historii firmy – taki komunikat miała Tesla przy prezentacji najnowszych wyników kwartalnych.

Z Marsa na Ziemię powrót jest dość bolesny, więc Elon Musk robi wszystko, by osłodzić finansowy dramat w oczach inwestorów i analityków. A że specjalistą od marketingu i PR-u jest wybitnym, to też świetnie idzie mu ukrywanie realnych problemów Tesli. Niesamowicie pomyślana reklama Tesli przy okazji wystrzału w kosmos rakiety Falcon Heavy miała za zadanie odwrócić uwagę świata od finansów i problemów produkcyjnych Tesli.

Nie ukrywa tego zresztą Musk: – Jeśli udało nam się wysłać Roadstera w kosmos, to uda nam się rozwiązać problem z produkcją Modelu 3. To tylko kwestia odpowiedniego timingu – mówi.”

Cytat pochodzi z artykułu: https://www.spidersweb.pl/2018/02/tesla-wyniki-sprzedaz-samochodow.html

Odbiorcy – klienci, udziałowcy – wierzą w markę Elona Muska. Dzięki temu wierzą w jego biznes.

Co powinien robić Elon Musk, by ludzie nadal wierzyli w sukces Tesli?

Bądź kreatywny. Myśl o konsekwencjach. Pamiętaj, że Elon Musk jest wizjonerem.

Propozycje działań przygotowane przez uczestników:

  • kontynuować budowanie wizerunku wizjonera,

  • podkreślanie ochrony środowiska w komunikacji,

  • zwrócenie uwagi na znaczenie marzeń i przedstawianie ich jako wyzwania,

  • pomoc „zwykłym” ludziom w osiąganiu rzeczy „niemożliwych” (misja),

  • wprowadzanie ulepszeń wraz z postępem technologicznym,

  • polepszenie komfortu życia dla osób niepełnosprawnych,

  • poparcie wizjonerskich pomysłów szalonymi realizacjami,

  • aktywny marketing w mediach społecznościowych,

  • zastosowanie sztucznej inteligencji w robotyce,

  • stworzenie robota, będącego odzwierciedleniem Elona Muska,

  • idea nieśmiertelności,

  • samodzielne wystrzelenie się na Marsa + transmisja na żywo online,

  • kluczowe idee: sztuczna inteligencja, ludzki mózg, wieczna młodość, przedłużenie życia, nielimitowane dochody płynące z inwestycji,

  • priorytetowe traktowanie inwestorów → hotel na Marsie,

  • odwracanie uwagi przez spektakularne działania,

  • bycie kontrowersyjnym, by cały czas o nim mówiono,

  • wariactwo,

  • stawianie wszystkiego na jedną kartę,

  • podejmowanie ryzyka i ryzykownych pomysłów,

  • poszukiwanie pozytywnie zakręconych odbiorców → ewangelistów marki.

Podsumowanie:

Zadanie nie należało do najłatwiejszych.

Warunki laboratoryjne, a więc przede wszystkim brak komunikacji z podmiotem ćwiczenia zdecydowanie utrudniały jego realizację.

Autentyczność, która jest warunkiem budowania silnej marki osobistej, była problematyczną kwestią. W przypadku znanych osób/ osób publicznych/ celebrytów często mamy do czynienia z kreacją marki – tworzeniem nowej wizji osoby, której oczekują odbiorcy z pominięciem tego, jaki ten człowiek rzeczywiście jest. Jest różnica między kreacją marki a budowaniem marki osobistej. To ostatnie jest długotrwałym procesem, którego podstawą jest poznanie siebie.

Jest niemalże niemożliwe zaproponowanie spójnych z daną osobą działań bez uprzedniego briefu/ wywiadu/ rozmowy.

Uczestnicy ćwiczenia bazowali na wnioskach uzyskanych w wyniku lektury załączonych tekstów oraz swojej wiedzy na temat Elona Muska.

Wszyscy zgodnie uznali, że kontynuacja obecnego stylu działania jest dobrym krokiem: wizjonerstwo, budowanie wizerunku charyzmatycznego lidera i przedsiębiorcy, marzyciela.

Ważnym elementem w proponowanych działaniach jest kreacja idei.

Tym, co wyróżnia Elona Muska, jest „idea” i sprzedaż (często nierealnych) konceptów. Odbiorcy znają go jako wizjonera/ marzyciela i w przyszłości oczekują aktywności, która potwierdzi jego tożsamość.

Dlatego też wśród propozycji pojawiły się takie elementy jak:

  • wystrzelenie siebie samego w kosmos i transmitowanie wydarzenia na żywo,

  • stworzenie robota na wzór Elona Muska,

  • idea nieśmiertelności.

Jednakże pamiętajmy, że nawet najbardziej ekscentryczne pomysły mogą się odbiorcom po prostu znudzić. Aby poszerzyć grupę docelową i urozmaicić treści, powstały następujące propozycje:

  • podkreślanie ochrony środowiska w komunikacji,

  • wsparcie dla „zwykłego” człowieka w osiąganiu rzeczy „niemożliwych”,

  • wsparcie osób niepełnosprawnych.

Wprowadzanie powyższych idei powinno odbywać się stopniowo, aby obserwować reakcje odbiorców. Nie chcemy, żeby społeczna odpowiedzialność stała się dla Elona Muska strzałem w kolano.

Większość marek osobistych angażuje się w działalność charytatywną na różnych etapach rozwoju i w różnoraki sposób. Taka aktywność zdecydowanie ociepla wizerunek. W przypadku „jaskrawych” marek, które emanują bogactwem/ władzą, wsparcie działań np. fundacji może być dobrym krokiem, ale warto robić to w sposób, który umożliwi kontrolę reakcji odbiorców.

Podczas budowania marki osobistej nie można zapomnieć o osobowości, dlatego też wśród propozycji pojawiły się cechy charakteru:

  • bezkompromisowość,

  • wariactwo,

  • podejmowanie ryzyka,

  • szaleństwo.

Jako jedno z działań wskazano aktywność w mediach społecznościowych, która jest ważna w dzisiejszych czasach. Natomiast w przypadku osób znanych tak bardzo jak Elon Musk aktywność powinna się odbywać w mediach generalnie: w prasie, telewizji.

Generowanie contentu samoistnie napędza rozgłos. Kontrowersyjne treści sprawiają, że mówi się o kimś dużo i często, ale w różnym kontekście (zarówno negatywnym, jak i pozytywnym). Dlatego obecnością w mediach również należy zarządzać i podejmować aktywności, które przedstawią nas i naszą rzeczywistość takimi, jakimi są.


Jeszcze raz dziękuję wszystkim uczestnikom warsztatu i zapraszam do śledzenia mojej aktywności na Facebooku oraz LinkedIn.

A jeśli chcesz zdefiniować istotę marki osobistej, przeczytaj moją książkę „Marka osobista bez tajemnic”.

Przeczytaj opinie uczestników warsztatu:

„Zwięzły, konkretny przekaz i ciepło osoby prowadzącej” Ula „Warsztat bardzo ciekawy, dużo przydatnych informacji” Monika „Zajęcia prowadzone jasno i kompetentnie” Mateusz „Rzeczowe tłumaczenie i brak zbędnych dygresji. Poznałam wartość i wagę marki osobistej.”   „Warsztat bardzo pozytywny, daje do myślenia. Atmosfera otwartości” Vera

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *